Kaametten sonra sadece farz namaz vardır. Sabahın sünneti farzdan sonra kılınabilir.

Genel

Kaametten sonra sadece farz namazıdır. Sabahın sünneti farzdan sonra kılınabilir.

عَنْ أَبي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّه عَنْه عَنِ النَّبِيِّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قَالَ : « إِذا أُقِيمتِ الصلاَةُ ، فَلاَ صَلاَةَ إِلا المكتوبَةَ » رواه مسلم .

1-) Ebû Hureyre (r.a.) demiştirki; Resûlullah (s.a.) şöyle buyurdu:”Namaza ikâmet getirildiği vakit, farzdan başka namaz yoktur.”

 

Buhârî, ezan 38; Müslim, müsâfirîn 63-64; Tirmizî, salât 195; Nesaî, imame 60; İbn Mâce, ikame 103; Dârimî,.salât 149; Ahmed b. Hanbel, II, 331, 455, 517, 531.  Sünen-i Ebu Davud Şamil Yayınları: 5/19.

 

2-) Abdullah b. Serci’den; demiştir ki:  Peygamber (s.a.) sabah namazını kılarken bir adam geldi ve he­men iki rekat kıldıktan sonra Peygamber (s.a.) ile birlikte namaza ka­tıldı. (Resûl-i Ekrem aleyhissalâtu vesselam namazdan) çıkınca: “Ey falanca, bunların hangisi senin namazındır, yalnız başına kıldığın mı, yoksa bizimle beraber kıldığın mı?” (diye) buyurdu.

 

Müslim, müsafirîn 712; İbn Mâce, ikâme 103; Nesâî imame, 61.    Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/16.

Açıklama

 

Resûl-i  Ekrem (s.a.)   farz  kılınırken  sünneti  kılıp  da cemaate katılan   kimseyi azarlamakla şunu anlatmak istemiştir: “Senin kılmak için geldiğin namaz, farz mı, yoksa sünnet mi? Bura­ya evde yalnız başına kılabileceğin sünneti kılmak için mi geldin, yoksa bizimle kılacağın farzı kılmak için mi geldin? Eğer farz namazı kılmak için geldiysen, niçin bizimle beraber namaza durmadan önce başka bir namaz kıldın? Eğer buraya sabah namazının sünnetini kılmak iyin geldiysen, şunu iyi bil ki, sünneti evde kılmak daha evlâdır.”Görülüyor ki bu hadisin zahiri farz namaz cemaatle kılınırken nafile na­maz kılmanın meşru olmadığını ifâde etmektedir. İmam namazı bitirmeden birinci ve ikinci rekatta farza yetişmiş olmak da bu hükmü değiştirmiyor.

 

3-) Kays b. Amr’den; demiştir ki:   Resûlullah (s.a.) sabah namazından sonra iki rekat (daha na­maz) kılmakta olan bir adam gördü. Bunun üzerine Resûlullah (s.a.), “Sabah namazı iki rekattır” buyurdu. Adam: Ben iki rekat (farz)dan önceki iki rekat (sünnet)i kılmamıştım, şimdi onları kılıyorum, diye cevab verdi. Bunun üzerine Resûlullah (s.a.) bir şey demedi.

 

Tirmizî, mevâkît, 196; İbn Mâce, ikâme 104; Ahmed b. Hanbel, V, 448.Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/22-23. (Sahih ebi davud 1151) (Sahih İbn Mace 1151)

 

5811 – حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا عفان حدثنا وهيب ثنا قدامة بن موسى حدثنا أيوب بن حصين التميمي عن أبي علقمة مولى عبد الله بن عباس عن يسار مولى عبد الله بن عمر قال : رآني بن عمر وأنا أصلي بعد ما طلع الفجر فقال يا يسار كم صليت قلت لا أدري قال لا دريت ان رسول الله صلى الله عليه و سلم خرج علينا ونحن نصلى هذه الصلاة فقال ألا ليبلغ شاهدكم غائبكم أن لا صلاة بعد الصبح الا سجدتان

تعليق شعيب الأرنؤوط : صحيح بطرقه وشواهده وهذا إسناد ضعيف

 

4-) Abdullah b. Ömer’in mevlâsı Yesar anlattı:    Fecr doğduktan sonra namaz kılarken beni İbn Ömer (Radıyallahu anhumâ) gördü ve:    ‘Ey Yesar! Kaç rekat kıldın?’ dedi, ben de:  ‘Bilmiyorum’ deyince şöyle cevap verdi:     ‘Bilmiyorsun ha! Biz bu namazı kılarken Rasûlullah (Sallallahu aleyhi ve sellem) yanımıza çıkageldi ve şöyle buyurdu:   “Burada bulunanlar, bulunmayanlara şunu duyursun; sabahtan sonra ancak iki rekat namaz kılınır.” İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu’r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/114-115