Ramazan Ve Bayramı Tespit İle Alakalı Alimlerin Fetvaları

Şeyh Elbani (Rhm)’nin Fetvası

Soru : ( Şeyh Elbani’ye şöyle soruldu: )  Asya’lıların hilali görmeleriyle Afrika’lılar veya benzerleri de oruç tutabilir mi?”

Cevap: Bu konuda asıl Allah Rasulu (s.a.v)’in şu hadisidir:

صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ

“(Ramazan Hilal’ini) görünce oruç tutun, (Şevval Hilal’ini) görünce iftar edin.”

Bu hitap, doğuda olsun, batıda olsun ümmetin tamamınadır. Lakin bu uygulama bugün kolay değildir. Nebî sallallahu aleyhi ve sellem bazı âlimlerin dedikleri gibi her bölgede ayrı rü’yet olduğunu söylememiştir. Bu âlimler bunu ancak kendi içtihatları olarak söylemişler ve bu Nebevi emri o günün şartlarına göre genel anlamda gerçekleştirmek istemişlerdir. Bugün ise bir anda dünyanın tamamında hilalin görüldüğünü ispat mümkündür. Nerede hilalin görüldüğü sabit olursa, bu bilginin kendilerine ulaştığı kimseler oruç tutarlar. Bu durum, bazı ülkelerde öncelik ve sonralık gibi birçok kargaşalara düşmekten hayırlıdır. Lakin hakikatte mesele İslami hükümetlerle alakalıdır. Bu hükümetlerin oruç vakitlerini birleyerek İslam toplumlarını bu kargaşaya düşmekten kurtarmaları gerekir.[1]

Şeyh Bin Baz’ (Rhm)’ın Fetvası

السؤال الخامس
كيف يصوم الناس إذا اختلفت المطلع؟ و هل يلزم اهل البلاد البعيدة كأمريكا و أستراليا ان يصوموا على رؤية اهل المملكة. لأنهم لا يتراءون الهلال؟

Soru: “Metali’in ihtilafında insanlar nasıl oruç tutarlar? Mesela Amerika gibi uzak beldelerde olanlar için memleket ehlinin rüyeti üzerine oruç tutmaları gerekli midir? Çünkü onlar hilali görmemişlerdir.”

الجواب؟
الصواب اعتماد الرؤية و عدم اعتبار اختلاف المطلع في ذالك،.
لان النبي صلى الله عليه وسلم امر با عتماد الرؤية ولم يفصل في ذالك، فذالك فيما صح عنه صل الله عليه وسلم انه قال
صوموا لرؤيته وأفطروا لرؤيته، فإن غم عليكم فاكملوا العدة الثلاثين (متفق على صحته)
و قوله صل الله عليه وسلم
لا تصوموا حتى تروا الهلال او تكملوا العدة، ولا تفطروا حتى تروا الهلال أو تكملوا العدة (و الأحاديث في هذا المعنى كثيرة)
ولم يشر صل الله عليه وسلم إلى اختلاف المطلع و هو يعلم ذالك

Cevap

Doğru olan ruyete itibar etmektir metali’in ihtilafına değil.

Çünkü Nebi (sav) ruyete itibarı emretti bu konuda tafsilatı emretmedi (tafsilata girmedi). Ve bu konuda O’ndan (s.a.v) sahih olarak ” Hilali görünce oruç tutun, hilali görünce iftar edin, eğer onu görmenizi önünde bir engel olursa onu otuza tamamlayın” kavli geldi. Bu hadisin sıhhati üzerinde ittifak edildi.

Ve yine Nebi (sav):

Hilali görmedikçe oruç tutmayın veya onu tamamlayın, hilali görmedikçe iftar etmeyin veya onu tamamlayın” buyurdu. Bu konuda çokça hadis vardır.

Nebi (sav) bu konuda metali’in ihtilafını bildiği halde ona işaret etmedi.” Demiştir.[2]

İbn Useymin (Rhm)’nin Fetvası

Soru : “Şer’i ru’yetin olmadığı bazı kafir beldelerdeki Müslümanların nasıl oruç tutacakları meselesidir.

وهي كيف يصوم المسلمون فب بعض بلاد الكفار التي ليس به رؤية شرعية
فإن هؤلاء يمكنهم ان يثبتوا الهلال عن طريق شرعي وذالك بأن يتراؤوا الهلال اذا أماكنهم ذالك فإن لم يمكنهم هذا فإنه متى ثبتت رؤية الهلالي في بلد إسلامي فإنهم يعملون بمقتضي هذه الرؤية سواء رأوه أو لم يروه

Cevap: 

Onların da şer’i yoldan hilali tespit etmeleri mümkündür. Bunu, imkan buldukları zaman hilali gözleme suretiyle yaparlar. Şayet bu mümkün olmazsa o zaman her hangi bir islam ülkesinde hilalin görülmesi kesinleştiğinde, kendileri hilali görseler de görmeseler de bu ru’yetin gereği ile amel ederler.”[3]


[1] El-Meseilu’l İlmiyye ve’l Feteva eş-Şeriyyeti Feteva Şeyh Allame Muhammed Nasıruddiğn el-Elbani fi’l Medineti ve’l İmera  / amr Abdu’l Mun’ıym Selim

[2] Tuhfetu’l-Ihvan bi Ecvibetin Mühimmetin Tetealleku bi Erkani’l-İslam s.158 “Metali’in ihtilafında Nasıl Oruç Tutulur” bab-ı

[3] Ramazan, Oruç, İtikaf, Zekat Fıtrı Hakkında Fervalar – 1/ 105

Ramazan Ve Bayramı Tespit İle Alakalı Alimlerin Fetvaları

Cihan Elmas

Daha Fazlası İçin Bizleri Youtube Kanalımızdan Takip Edebilirsiniz

Similar Posts