Sahih muslim Namazda bir-iki yürümenin cevazı babı (10) (44-544)
Hadis : Sehl İbnu Sa`d`a bir grup insan Hz. Peygamber (sav)`in minberinin hangi ağaçtan yapıldığı hususunda münakaşa etmek üzere geldiler. Sehl: “Ben onun hangi ağaçtan yapıldığını, kimin yaptığını, rasulullahın (sav) hangi gün üzerine oturduğunu biliyorum” dedi ve açıkladı: “Resulullah (sav) Ensardan falanca kadına bir adam gönderdi: “Marangoz kölene söyle, bana ahşaptan münasib bir şey yapsın da üzerine çıkıp halka hitabette bulunayım”” dedi. köle de O`na şu üç basamaklı şeyi imal ediverdi. Sonra Resulullah (sav), bunun şu yere konmasını emretti. Mezkur minber, el-Gabe`nin ılgın ağacından yapılmıştır. Resulullah (sav) minberin üzerine çıkıp namaza durdu ve tekbir getirdi, cemaat de O`nunla birlikte arkasından tekbir getirdi. Sonra rükuya gitti, sonra geri geri gelerek minberden indi ve minberin dibinde secde yaptı, sonra namazdan çıktı, sonra halka yöneldi ve: “Ben bunu, bana uymanız ve namazımı bilmeniz için yaptım” buyurdu.
İbn abbas: Resûlullah (S.a.v.) bir gün (imam olarak) namaz kılıyordu. Bir oğlak giderek Onun önünden geçmeye çalıştı. Resülullah (S.a.v.) (geçmesine mâni olmak için) ondan önce kıble tarafına gitti (geçiş yerini daralttı) dedi.” Sahih Ebi Davud 702
İlginç bir fetva da, Diyanet Takvimi 2017 Aralık 2,: Cemaatle namaz kılarken ön safta meydana gelen boşluğu doldurmak için öndeki safa yürümek caiz midir? Namazla ilgisi olmayan hareketler, ameli kesir (üç adım atmak gibi) olarak nitelenecek bir düzeye ulaştığında namazı bozar. Ancak cemaatle namaz kılarken ön saftaki boşluğu doldurmak için ileri yürümek namazı bozmadığı gibi mustehaptır. (İbn Abidin, Reddu’l Muhtar,I,383)
Muaviyetu’bnu kurre babasından rivayet ederek şöyle dedi. Umer (R.A.)’dan, iki direk arasında namaz kılan birini gördü. Adamı tutarak direğin birisine doğru itti ve ona (direğe) ‘doğru namaz kıl’ dedi.
(Bu hadisi İbnu Ebi Şeybe (2/370) Mevsulan rivayet etmişlerdir.)