Pazariçi, Ordu Cd. No:306, 34240 Gaziosmanpaşa/İstanbul
+09 (0534) 625 48 49
ilmedavetdernegi@gmail.com

Cihad konusu … 1

Cihad konusu … 1

1 = CİHAD’IN  LUĞAVİ VE ISTİLAHİ MANASI

Luğavi  olarak Cihad  : “ cehd “ kelimesinden türemiştir.

El-Cehdu ve’l Cuhdu : Takat , meşakkat , nihayet ma’nalarınadır. Ve üçüncü babdan masdar olup, çalışıp çabalamak manasınadır. el-İçtihad : Çalışıp bütün gücünü sarfetmek ma’nasınadır.

el Cihad : Istılahi – yani din’deki – manası ise : Allah’ın sevdiğinin zuhuru, sevmediğinin de def’i için sarfedilen çaba ve gayretin adıdır. 

Bu şumullü tarif İbni Teymiye r.h dır.

Diğer bir ifedeyle Cihad : Kelimetullahın yücelmesi için, yapılan bütün gayret ve çabaların adıdır.

2 = MAL İLE … DİL  İLE … CAN İLE  VERİLEN  BÜTÜN  MÜCADELE  CİHAD OLARAK İSİMLENRİLMİŞTİR

 جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ   

{ …… Allah yolunda mallarınızla ve canlarınızla cihad edin ……. }   Tevbe : 41.Ay

فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَاداً كَبِيراً

{  Kafirlere boyun eğme ve bununla – yani Kur’an ile – onlara karşı büyük bir cihad et. }  Furkan : 52.Ay

 عن أنس أن النبي صلى اللّه عليه  وسلم  قال : جاهدوا المشر كين  بأموا لكم وأنفسكم وألسنتكم . 

{ … Enes r.a dan. Resulullah s.a.v şöyle buyurdu : Müşriklerle, mallarınızla, canlarınızla ve dillerinizle cihad edin. }

Ebu Davud : 3.c.2504.n – Nesei  : 6.c.3082.n

3 = İNSANIN NEFSİ İLE MÜCADELESİ CİHAD OLARAK TESMİYE EDİLMİŞTİR

أفضل الجهاد أن يجاهد الرجل نفسه و هواه  ( ابن النجار ) عن أبي ذر   ( صحيح )  

{ … Ebu Zerr r.a dan. Resulullah s.a.v buyurdular ki : Cihad’ın efdalı, insanın heva ve arzularına karşı nefsine yönelik yaptığı cihad’tır. }

                                                                                            S. CAMİU’S SAĞİR : 1.C.1099.n  

{ … İbni Amr r.a dan. Resulullah s.a.v şöyle buyurdu : İslamiyet açısından insanların en üstünü, diğer Müslümanların kendi dilinden ve elinden selamette kaldığı kimsedir. İman bakımından insanların en üstünü, ahlakı en güzel olanıdır. Muhacirlerin en üstünü, Allah’ın yasaklarından kaçandır. Cihadın en üstünü, Aziz ve Celil olan Allah yolunda nefsiyle mücadele eden kimsenin yapdığı cihaddır. }

                                                                                                    CAMİU’S SAĞİR : 1129.N

“ … Denildi ki :  Rasûlallah, hangi hicret daha fazîletlidir ? . Allah Resulü s.a.v buyurdu ki : Allah’ın haram kıldığı şeyleri terk etmendir. ” 

Nesâî Biat : 12/ 4148 – Ebû Dâvud Vitr : 12/1449 – Dârimî Salât : 135/ 1431 

فضالةَ بنَ عُبيدٍ …… وسمعتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وسَلَّم يقول : المجاهدُ منْ جاهد نفسهُ  .

{ … Fudale bin Ubeyd r.a dan. Ben Resulullah s.a.v den işittim şöyle diyordu : Mücahid, nefsine karşı cihad edendir. }

                                                                                                    Tirmizi : 3.c.1671.n

Unutulmamalıdır ki nefisle cihad asıldır. Zira iç düşmanını mağlup edemeyenin, dış düşmanını mağlup etmesi imkansızdır.

Dolayısıyla cihad denildiği zaman peygamberi bir metod ve menhece dayalı olarak dahili olan nefse yönelik cihad gelir başta. Bu da ;

Birincisi olarak : Müslümanın Allah yolunda dinini öğrenme gayreti demektir. Yani, bir müslümanın evvel emirde mücadelesini vereceği ilk şey dinini öğrenmektir. Bu, bir müslümanın Allah yolundaki cihadının ilk ve en önemli basamağıdır. Resul önce buradan başladı. Sahabe böyle yaptı.
İkinci olarak MüslümanınDini ile alakalı öğrendiği meseleleri tatbik etme gayretidir. Bu da, bir müslümanın Allah yolundaki cihadının ikinci merhalesidir. Çünkü ilmi olupta amelin nefsine zor geldiği nice kimseler vardır.

Üçüncü olarak : Müslümanın öğrendiği ve tatbik ettiği dini hususları, başkalarına tebliğ etme gayretidir. Bu da bir Müslümanın Allah yolundaki cihadının üçüncü merhalesidir.

Dördüncü olarak : 
Müslümanın insanlara iyiliği emredip kötülüklerden sakındırırken, o yolun zorluklarına ve insanların eziyetlerine karşı sabırlı olabilmesi için, nefsine karşı cihad etmesidir.  Cihadın nefse yönelik dördüncü merhalesi de budur.

İşte Allah yolunda cihad denildiği zaman, inanan bir kimsenin ilk önce aklına gelecek şeyin bu olması gerekir.  

4 = HAKKIN  ANLATILMASI  CİHAD  OLARAK  İSİMLENDİRİLMİŞTİR

أبي سعيد  أفضل الجهاد كلمة حق عند سلطان جائر عن    ( صحيح )

{ … Ebu Said el-Hudri r.a dan. Rasulullah s.a.v şöyle buyurdular : Cihad’ın en efdali, zalim sultanın karşısında hakkı söylemektir. }

Ahmed  : 3 / 19 . 10759.n – S.Camiu’s Sağir  : 1100.n

 عن أنس أن النبي صلى اللّه عليه  وسلم  قال : جاهدوا المشر كين  بأموا لكم وأنفسكم وألسنتكم .

{ … Enes r.a dan. Rasulullah s.a.v şöyle buyurdu : Müşriklerle, mallarınızla, canlarınızla ve dillerinizle cihad edin. }

Ebu Davud : 3.c.2504.n – Nesei : 6.c.3082.n 

“ … Abdurrahman bin Ka’b bin Malik babasından şöyle nakleder : Babam şairler hakkında vahyedilen : “ Şairlere ancak azgınlar uyar ” Şuara : 224. ayeti hakkındaki fikrini Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem’e sorunca şöyle buyurdu :

“ Mü’min kılıcı ve diliyle cihad eder ! Nefsim elinde olan Allah’a yemin ederim ki, şairler savaşı metheden, Mücahidleri savaşa teşvik eden, onları cesaretlendiren, coşturan ve şiirleriyle sanki düşmanları ok yağmuruna tutan kişilerdir. ”

Ahmed – el Albani Sahiha

5 = KABUL  OLUNMUŞ  BİR  HACC  CİHAD  OLARAK  İSİMLENDİRİLMİŞTİR

 عن عائشة رضي الله عنها أنها قالت: يا رسول الله، ترى الجهاد أفضل العمل ، أفلا نجاهد؟ قال : لكن أفضل الجهاد حج مبرور.

{ … Aişe r.anha : Ya Rasulallah ! Biz cihadı en faziletli amel olarak görüyoruz. Biz de cihada çıkamazmıyız ? diye sordu. Resulullah s.a.v :
– Fakat cihadın en faziletlisi makbul bir hacc’dır , buyurdu. }

                                                                                                          Buhari : 6.c.2634.s 

6 = ANNE  VE  BABA’YA  HİZMET  CİHAD  OLARAK  İSİMLENDİRİLMİŞTİR

عن عبدِ اللهِ بنِ عمرو قال: جاءَ رجلٌ إلى النَّبيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وسَلَّم يستأذنُهُ في الجهادِ فقال: ألكَ والدانِ ؟ قال : نعم، قال : ففيهِما فَجاهدْ      

{ … Abdullah İbni Amr r.a dan. Dedi ki : Bir adam Rasulullah s.a.v’e gelerek cihad için izin istedi. Rasulullah s.a.v o adama : Senin annen ve baban var mı ? dedi. Adam : “evet “ deyince , Rasulullah s.a.v buyurdu ki : Sen cihadını annene ve babana hızmet ederek yap. }

                                                                                                          Tirmizi : 3.c.1722.n

7 = KAFİRLERLE  KITAL,  CİHAD  OLARAK  İSİMLENDİRİLMİŞTİR

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ  آمَنُوا بِاللَّهِ  وَرَسُولِهِ ثُمَّ  لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ  فِي سَبِيلِ اللَّهِ  أُوْلَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ

{ Mü’minler ancak o kimselerdir ki, Allah’a ve Rasulüne iman ettikten sonra şüpheye düşmeden Allah yolunda mallarıyla ve canlarıyla cihad ederler. İşte imanlarında sadık olanlar onlardır. }   Hucurat : 15.Ay

الَّذِينَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللّهِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ

{ İman edenlerin, hicret edenlerin ve Allah yolunda mallarıyla canlarıyla cihad edenlerin Allah katındaki dereceleri çok büyüktür. İşte kurtuluşa erenler onlardır. }  Tevbe : 20.Ay 

الَّذِينَ آمَنُواْ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُواْ أَوْلِيَاء الشَّيْطَانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفاً

{ İman edenler Allah yolunda savaşırlar, kafirler de tağutun yolunda savaşırlar. Öyleyse – ey iman edenler – şeytanın dostlar ile savaşın, çünkü şeytanın hilesi zayıftır. }   Nisa : 76.Ay

“ … Abdurrahman bin Ka’b bin Malik babasından şöyle nakleder : Babam şairler hakkında vahyedilen : “ Şairlere ancak azgınlar uyar ” Şuara : 224. ayeti hakkındaki fikrini Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem’e sorunca şöyle buyurdu :

“ Mü’min kılıcı ve diliyle cihad eder ! Nefsim elinde olan Allah’a yemin ederim ki, şairler savaşı metheden, Mücahidleri savaşa teşvik eden, onları cesaretlendiren, coşturan ve şiirleriyle sanki düşmanları ok yağmuruna tutan kişilerdir. ”

Ahmed – el Albani Sahiha

8 = CİHAD  KIYAMETE KADAR DEVAM EDECEKTİR 

“ … Mugire b. Şube şöyle tahdis etti : Nebi sallallahu aleybi ve selem buyurdu ki : Ümmetimden bir takım insanlar galip gelmekte devam edeceklerdir. Onlar bu galip halde bulunurken Allah‘ın emri onlara gelecektir “

Buhari : 3640 Müslim : 1921/171

NOT : Hadisteki Allah’ın emrinden murat, kıyametin kopmasıdır. Bazı alimler, Allah’ın emriyle kast edilen kıyametin kopmasına yakın her mümin erkek, her mümin kadının ruhunu alacak olan güzel tatlı rüzgardır dediler… Çünkü hatırlayacağınız gibi ; Allah Rasulü s.a.v’den haber verilen bir hadiste :

 “ …- Kıyametin kopacağı gün – Allah güzel bir rüzgâr gönderecek, bu rüzgâr koltuklarının altlarından yakalayarak her mü’minin ve her müslümanın ruhunu kabzedecektir. Geriye insanların kötüleri kalarak yeryüzünde eşekler gibi alenen çiftleşeceklerdir. İşte kıyamet bunların üzerine kopacaktır. “

Müslim : 8.c.2937.n

“ … Muaviye r.a şöyle dedi : Ben Nebi sallallahu aleyhi ve sellem’den işittim şöyle buyururdu : Benim ümmetimden bir topluluk Allah‘ın emirlerini yerine getirmekte devam edecektir. Onlara yardım etmeyen onlara muhalefet edenler bu taifeye zarar veremeyecektir. Allah‘ın ki yamet emri onlara gelinceye kadar, onlar bu galib iyet üzere olacaklardır…”

Buhari : 364 Müslim : 1037/174

“ … Sevban r.a’dan. Rasulullah s.a.v şöyle buyurdu : Ümmetimden bir ta hak üzere galip olarak devam edecektir. Allah’ın emri kendilerine gelinceye kadar, onlar hak üzere hep öyle sebat edecektir. “

Müslim : 1920/170 

NOT : Hadiste zikredilen taife hakkında ; imam Buhari : Onlar ilim ehlidir dedi. Ahmed b. Hanbel : Onlar eğer hadis ehli değilse, onların kim olduğunu bilmiyorum dedi. Nevevi de : Bu taifenin cesaretle savaşanlardan fakihler, muhaddisler ve kınayanların kınamasına aldırmadan iyiliği emreden kötülükten alıkoyan iman sahibi salih kimselerden olması muhtemeldir.

“ … Cabir b. Abdullah r.a şöyle dedi : Nebi s.a.v’den işittim şöyle buyuruyordu : Ümmetimden bir taife kıyamet gününe kadar hak üzere savaşarak muzaffer olmakta devam edecektir. Nihayet Meryem oğlu İsa iner ve müslümanların emiri ona : “ Gel bize namaz kıldır “der. Bunun üzerine İsa a.s : “ Hayır, Allah’ın bu ümmete bir ikramı olarak sizin bir kısmınız diğerleriniz üzerine emirlersiniz “ buyurur. ”

Ahmed : 14726-15129 Müslim : 1923/173 Ebu Davud : 2484 Hakim : 4/480 Albani : 1959-es-Sahiha

9 = CİHAD’IN  FAZİLETİ  VE  GAYESİ 

Şüphesiz ki Allah indinde en azim ibadetlerden biri, O’nun yolunda Cihad etmektir… Cihadın faziletine dair o kadar deliller mevcut ki inanın onları burada saymaya ve sıralamaya kalksak zamanımız ve sayfamız yetmeyecektir.

Bilindiği gibi cihadın gayesi ve hedefi ; Allah’ın dinini hakim kılmak, kafir müşriklerin şerlerini defetmek içindir.

“ … Ebu Hureyre r.a şöyle dedi : Rasulullah s.a.v’e bir adam gelerek : Bana cihada denk olacak bir amelde delillik et dedi. Rasulullah s.a.v : Ben cihada denk olacak bir amel bulamıyorum, buyurdu ve devamla : Mücahit sefere çıktığı zaman sen mescide girip o dönünceye kadar devamlı namaz kılmaya, iftar etmeden devamlı oruç tutmaya gücün yeter mi ?, buyurdu. 0 kimse : Buna kimin gücü yeter ki dedı … “

Buhari : 2785.Ter : 2634 Müslim : 1878

“ … Ebu Hureyre r.a’dan. Nebi s.a.v şöyle buyurdu : Allah kendi yolunda cihada çıkan kimseye : “ Onu evinden çıkaran şey bana iman ve rasullerimi tasdik ise, elde ettiği ecir ve ganimetle salimen evine geri getireyim veya onu cennete girdireyim “ diye tekeffül etmiştir. Ümmetime meşakkat verecek olmasaydım, hiçbir cihad müfrezesinin arkasından geri durmazdım. Şüphesiz Allah yolunda öldürülüp diriltilmem sonra tekrar öldürülüp diriltilmemi, sonra tekrar öldürülüp dirilmemi isterdim.”

Buhari : 36.Ter : 189 Müslim : 1876/103

“ … Ebu Said el-Hudri r.a şöyle dedi : Rasulullah’a denildi ki :  Ya Rasulallah ! insanların hangisi daha faziletlidir ? . Rasulullah s.a.v :  Canıyla malıyla Allah yolunda cihad eden mü’mindir, buyurdu. Sahabeler : Sonra kimdir dediler. Rasulullah s.a.v :  Allah’tan korkup insanları kendi şerrinden emin kılıp vadilerden bir vadiye çekilen mümindir, buyurdu.”

Buhari : 2786-Ter : 2636 Müslim : 1888

“ … Abdurrahman b. Cerir r.a şöyle haber verdi : Rasulullah sallallahu aleyhi ve selem : Her hangi bir kulun ayakları Allah yolunda tozlanırsa cehennem ateşi ona dokunmaz, buyurdu. ”

Buhari : 2811-Ter : 2658 /907

10 = ALLAH  YOLUNDA  NÖBET  BEKLEYENİN  FAZİLET 

“ … Enes b. Malik r.a’dan. Nebi s.a.v şöyle buyurdu : Akşam veya sabahleyin Allah yolunda yürümek hiç şüphesiz dünyadan ve dünyadaki her şeyden daha hayırlıdır. Herhangi birinizin cennetteki yay kadar yeri yahut bir değnek kadar yeri – yani kamçısı kadar bir yer – dünyadan ve dünyadaki her şeyden daha hayırlıdır. Şayet cennet ehlinden bir kadın yer ahalisine baksaydı, hiç şüphesiz o cennetle yer arası boşluğunu aydınlatır ve orayı güzel koku ile doldururdu. Ve o kadının başındaki başörtüsü dünyadan ve dünyadaki her şeyden daha hayırlıdır. ”

Buhari : 2796-Ter : 2644

“ … Selman r.a şöyle dedi : Ben Rasulullah s.a.v’den işittim şöyle buyuruyordu : Bir gün bir gece – İslam beldesini korumak için – hudutta nöbet beklemek nafile bir oruç tutup namaz kılmaktan daha hayırlıdır. Eğer o kimse nöbette ölürse, yapa geldiği salih amelleri üzerine yazılmaya devam eder, rızkı da gönderilmeye devam eder ve çok fitneye düşürücüden emin olur.”

 Müsiim : 1913/163

NOT : Ebu Davut’taki rivayette : “ … Kabrin fitneye düştirücülerinden emin olur … “ şeklinde gelmiştir. Hadiste zikre dilen fitneye düşürücü kelimesiyle kast edilen, şeytan veya Münker ve Nekir’dir denmiştir.

11 = ALLAH  YOLUNDA  CİHAD  EDEN  MÜCAHİDLERİN  DERECELERİ 

“ … Ebu Hureyre r.a şöyle dedi : Rasulullah sallallahu aleyhi ve selem : Her kim Allah‘a ve onun Rasulüne iman eder, namaz kılar, ramazanda oruç tutarsa, onu cennete girdirmek Allah‘ın üzerine bir hak olur. 0 kimse ister Allah yolunda cihad etsin, isterse içinde doğduğu toprağında otursun, buyurdu. Sahabeler : Ya Rasulallah ! Bunu insanlara müjdelemeyelim mi ? dediler. Rasulullah : Şüphesiz cennette yüz derece vardır. Allah onları, kendi yolunda cihad edenler için hazırlamıştır. İki derece arasındaki mesafe sema ile yer arası mesafe gibidir. Siz Allah‘tan istediğinizde Firdevs cennetini isteyin. Çünkü o cennetin ortası ve en yücesidir… “ buyurdu.”

Buhari : 2790-Ter : 2640

“ … Ebu Said el-Hudri r.a’dan. Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu : Ya Eba Said ! Herkim Rab olarak Allah‘tan, din olarak İslam‘dan ve Nebi Olarak Muhammed’den razı olursa, cennet onun için vaciptir. Bu, Ebu Said’in hayretine gitti de : Ya Rasulallah, bu sözleri bana tekrar etsen dedi. Rasulullah onları tekrar etti. Sonra da : Diğer bir şey daha var ki kul onunla cennette yüz derece yükseltilir. Bu derecelerden her iki derecenin arası sema ile yer arası mesafedir, buyurdu. Ebu Said : 0 diğer bir şey nedir ? Ya Rasulallah dedi. Rasulullah s.a.v :  0 Allah yolunda cihattır, o Allah yolunda cihattır, buyurdu.”

Müslim : 1884/116

12 = ŞEHİTLİĞİN  FAZİLETİ  VE  ŞEHİTLİK  İSTEME  ARZUSU 

Değerli kardeşlerim … !
 bilindiği gibi ölümlerin en hayırlısı, Allah yolunda şehid düşmektir… Bununla beraber şehadeti çok arzulayıp da o yolda bir imkan bulamayan kimse, yatağında da ölse şehit sevabı kazanır.

“ … Enes b. Malik r.a’dan. Nebi sallallahu aleyhi ve selem şöyle buyurdu : Ölüp de Allah katında büyük bir hayra sahip olan hiçbir kulu, dünyaya tekrar dönmek, dünya ve dünyadaki her şeyin kendinin olması karşılığında asla da onu sevindirmez. Bundan yalnız şehit müstesnadır. Çünkü o, şehit olmanın fazileti sebebiyle gördüğü şeylerden dolayı tekrar dünyaya dönmek ve dünyada tekrar Allah yolunda öldürülmek onu sevindirir.”

Buhari : 2795.Ter : 2644 Müslim : 1877

“ … Enes b. Malik r.a şöyle dedi : Nebi sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki : Cennete giren hiç kimse, yeryüzündeki her şeye sahip olsa bile tekrar dünyaya dönmeyi istemez. Şehit bundan müstesnadır. Çünkü o, görmekte olduğu kerametlerden – yani ikramlardan – dolayı tekrar dünyaya dönmeyi ve on kere öldürülmeyi temenni eder.”

Buhari : 2817-Ter : 2662

Bu hususta bilinmesi gereken diğer bir güzellik de : Kalbinden ihlas ile şehid olmayı arzu eden bir kimsenin savaş alanında şehid düşmesi nasib olmasa dahi yatağında ölse de şehid sayılır… Bunun delili ise :

“ … Ebu Hureyre r.a dan. Peygamber s.a.v’in şu buyruğudur : Her kim samimi olarak Allah’tan şehadeti dileyecek olursa, yatağı üzerinde ölse dahi Allah onu şehidler mertebesine ulaştırır. “

Müslim : 6/49 ve Beyhaki : 9/ 169 

“ … Enes b. Malik r.a şöyle dedi : Rasulullah s.a.v buyurdu ki : Sadık olarak şehit olmak isteyene, kendine bir musibet isabet etmese de şehitlik derecesi verilir. ”

Müslim : 1908/156

13 = ŞEHİTLER  ALLAH  KATINDA  DİRİDİRLER 

“ … Mesruk r.h şöyle dedi : Biz İbni Mesud’a Allah’ın : { Allah yolunda öldürülenleri ölüler sanma ; hayır, onlar diridirler. Rab’leri katında rızıklanmaktadırlar. Allah’ın keremiyle kendilerine verdiklerinden mesrur olarak, arkalarında henüz (şehit olup) kendilerine yetişemeyenlere de korku olmadığına, onların da üzüntü ye uğramayacaklarına sevinirler. “ Ali İmran : 169-170  Ayetinin tefsirini sorduk. Abdullah şöyle dedi : Biz de bunu sormuştuk da Rasulullah sallallahu aleyhi ve selem : Onların ruhları bir takım yeşil kuşların içindedirler. Onlar için Arş‘a asılmış kandiller vardır. Onlar cennette diledikleri her yere uçarlar sonra o kandillere girerler. Rab‘leri onlara muttali olup : Herhangi bir şey arzu ediyor musunuz ? Buyurur. Onlar : Ne arzu edelim ki ? Biz cennette dilediğimiz her yere gidebiliyoruz derler. Rab‘leri bunu onlara üç defa tekrarlar. Onlar kendilerine bu teklif edilmekten vazgeçilmeyeceğini görünce : Ey Rabb‘imiz, bizim senin yolunda tekrar öldürülmemiz için bizim ruhlarımızı cesetlerimize iade etmeni istiyoruz derler. Nihayet Rab‘leri kendileri için bir şey istemediklerini görünce, onlar terk olunur.”

 Müslim : 1887/121

İZAH : Bu hadisi tefsir eder mahiyette bir başka hadisi şerif de, Ebu Davud’un sünenin de gelmiştir. Lafzı şöyledir :

“ Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu : Din kardeşleriniz Uhud‘da şehit edildikleri vakit, Allah onların ruhlarını, cennet ırmaklarına uğrayan, onun yemişlerinden yiyen ve Arş’ın gölgesinde asılı altından kandillere sığınan yeşil bir kuşun içinde kıldı. Şehitler cennette yedikleri, içtikleri ve uyudukları yerin güzel ve temizliğini gördüklerinde şöyle derler : “ Kardeşlerimizin cihada isteksizlik yapmamaları ve savaştan imtina etmemeleri için, bizim cennette diri olup rızıklandığımızı onlara kim haber verecek ? “ Allah-u Teala : “ Bunu onlara ancak ben ulaştırırım “ buyurur. Rasulullah : Bundan dolayı Allah { Allah yolunda öldüriilenleri ölüler sanma ; hayır onlar diridirler, Rab’leri katında rızıklanmaktadır… “ Ayetini indirdi .

Ebu Davud : 2520

14 = CENNET KILIÇLARIN GÖLGESİ ALTINDADIR 

“ … Abdullah bin Kays şöyle dedi : Ben babamdan işittim, düşmanın hemen önünde olduğu halde şöyle diyordu : Rasulullah sallallahu aleyhi ve selem : Şüphesiz cennetin kapıları kılıçların gölgesi altındadır, buyurdu. Kays’ın bu hadisi üzerine, üzerindeki elbisesi eski ve dağınık bir kimse ayağa kalktı ve : Ya Eba Musa, sen bunu Rasulullah s.a.v söylerken bizzat işinin mi ? dedi. Ebu Musa : Evet dedi. Bunun üzerine o kimse arkadaşlarının yanına döndü ve : Sizlere selam okuyorum dedi. Sonra kılıcının kınını kınp attı. Sonra kılıcıyla düşmana doğru yürüdü ve onunla düşmana vura vura şehit düştü.”

Müslim : 1902/146

15 = ŞEHİTLİK  BORÇ  HARİÇ  BÜTÜN  HATALARI  ÖRTER 

“ … Ebu Katade r.a şöyle tahdis etti : Rasulullah bir gün – sahabe – arasında ayağa kalktı ve onlara hitaben : Şüphesiz ki Allah yolunda cihad ve Allah‘a iman amellerin en faziletlisidir, buyurdu. Bunun üzerine biri kalkıp : Ya Rasulallah, eğer Allah yolunda öldürülürsem günahlarım benden silinir mi, bu hususta ki görüşün nedir ? dedi. Rasulullah ona : Eğer sabredici ecrini sadece Allah‘tan umarak savaşır, ileri atılıcı ve geri kaçıcı olmadan Allah yolunda öldürülürsen evet, buyurdu. Sonra Rasulullah o kimseye :

Nasıl dedin, buyurdu. 0 kimse : Eğer Allah yolunda öldürülürsem günahlarım benden silinir mi, bu hususta ki görüşün nedir ? dedi. Rasulullah ona : Eğer sabredici, ecrini sadece Allah‘tan umarak savaşır, ileri atılıcı ve geri kaçıcı olma dan Allah yolunda öldürülürsen evet. Ancak kul borcu müstesnadır. Bunu bana Cebrail söyledi, buyurdu.”

Müslim : 1885/117

NOT : Yani borçlu şehitte olsa, alacaklı alacağından vaz geçip borçluya hakkını helal etmedikçe, Allah’ın onu bağışlamayacağını ifade etmek istiyor. Bu hadisin hemen altındaki Abdullah b. Amr hadisi de buna şahitlik eder.

“ … Abdullah b. Amr r.a şöyle dedi : Rasulullah sallallahu aleyhi ve selem buyurdular ki : Şehit için, borçtan gayri her günah bağışlanır .”

Muslim : 1886/119

16 = HERKİM ALLAH’IN KELİMESİ YÜCELSİN DİYE SAVAŞIRSA İŞTE O KİMSE ALLAH YOLUNDA CİHAD EDEN KİMSEDİR 

Bilindiği gibi savaşların, mücadelelerin ve bu yolda ölmelerin bir çok sebebleri vardır… Şan, şöhret, ganimet gibi gayri islami hedefler olduğu gibi, bir de bunu Allah yolunda olanı vardır.

Herkim Allah yolunda vurur, vurulur veya yaralanırsa şüphesiz ki onun cihadı meşrudur ve karşılığında da cennet vardır.

Ama kiminde niyeti, ciddiyeti ve gayesi elde edeceği bir dünyalık, şan, şöhret ve ganimet olursa, o kimse de istediklerini burada alır ama Allah katında onun için hiçbir şey yoktur.  

“ … Ebu Musa r.a şöyle dedi : Bir bedevi Nebi s.a.v’e : Bazı kimseler ganimet almak için savaşır, bazı kimseler insanlar arasında ismi anılması için savaşır, bazı kimseler de iyi savaşçı olduğu görünsün diye savaşır. Bunlardan Allah yolunda olan kimdir ? dedi. Nebi s.a.v : 

Kim Allah’ın kelimesi en yüksek olsun diye savaşır sa, işte o kimse Allah yolundadır, buyurdu. ”

Buhari : 3126-Ter : 2908/123 Müslim : 1904/149

“ … Cundeb b. Beceli r.a şöyle dedi : Rasulullah sallallahu aleyhi ve selem buyurdular ki  : Her kim hak ve batıl olduğu belli olmayan, karanlık bir davanın bayrağı altında kavmiyete çağırarak, yahut kavmiyete yardım ederek öldürülürse, bu kimse tam bir cahiliye ölümü ile ölmüş olur. ”

Müslim : 1850/57

“ … Allah Rasulü s.a.v şöyle buyurmaktadır  : Kıyamet gününde aleyhinde ilk önce hüküm olunacak insanlar şunlardır :

1- Şehid olmuş kimsedir. O kimse huzura getirilir de Allah ona olan nimetlerini anlatır. O da mazhar olduğu bütün nimetleri tanır. Kendisine : – Bu nimetlere karşı sen ne amel işledin? diye sorar. O kul: – Senin yolunda cihad ettim, nihayet şehid edildim der. Allah – Sen yalan söyledin ! bilakis sen ; “ bu adam ne cüretlidir desinler veya – ne güzel kılıç sallıyor, desinler – “ diye mukatele ettin ve bu da sana denildi, buyurur. Sonra emir verilir de bu kimse yüzü üzerinde sürüklenerek cehenneme atılır………… “

                                                                                                          Müslim : 6.c.1905.n

17 = ŞEHİTLER  ÇEŞİT  ÇEŞİT … DERECE  DERECEDİR

“ … Ebu Hureyre r.a şöyle dedi : Rasulullah s.a.v :  İçinizde kimleri şehit addediyorsunuz, buyurdu. Sahabeler : Ya Rasulallah, kim Allah yolunda öldürülürse şehit odur dediler. Rasulullah : 0 halde ümmetimin şehitleri çok azdır, buyurdu. Sahabeler : Ya Rasulallah, öyleyse kimler şehittir ? dediler. Rasulullah sallallahu aleyhi ve selem :  Allah yolunda öldürülen şehittir, Allah yolunda ölen şehittir, Vebada ölen şehittir, karın ağrısında ölen şehittir’ buyurdu.”

Ravi İbni Muksim : Şehadet ederim ki, bu hadiste Rasulullah : “… Suda boğulan da şehittir…” de dedi.

Müslim : 1915/165

“ … Ebu Hureyre r.a şöyle haber verdi : Rasulullah s.a.v buyurdular ki : Şehitler beş kısımdır : Vebadan ölen, karın ağrısından ölen, suda boğulan, yıkık altında kalıp ölen ve Allah yolunda şehit düşen kimsedir. ”

Buhari : 2829-Ter : 2673/653 Müslim : 1914/164

“ … Abdullah b. Amr r.a şöyle dedi : Ben Nebi sallallahu aleyhi ve sellem’den işittim şöyle buyuruyordu : Her kim malı uğrun da öldürülürse o kimse şehittir.”

Buhari : 2480-Ter : 2297 Müslim : 141/226

“ … Ebu Hureyre r.a şöyle dedi : Bir adam Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’e geldi ve : Ya Rasulallah, bir kişi gelse ve malımı almak istese, bu hususta reyiniz nedir ? dedi. Rasulullah : Malını ona verme, buyurdu. Adam : Benimle dövüşürse, çarpışırsa ne – yapmamı uygun – görürsünüz ? dedi. Rasulullah sallallahu aleyhi ve selem : Sen de onunla dövüş, buyurdu. Adam : Beni öldürürse ne dersiniz dedi. Rasulullah : 0 takdirde sen şehitsin, buyurdu. Adam : Ben onu öldürürsem ne dersiniz dedi. Rasulullah s.a.v : 0 ateştedir, buyurdu.”

Müslim : 140/225

18 = RİYA – GÖSTERİŞ – İÇİN  SAVAŞAN  KİMSELER  ATEŞTEDİR 

Bilindiği gibi savaşların, mücadelelerin ve bu yolda ölmelerin bir çok sebebleri vardır. Şan, şöhret, ganimet gibi gayri islami hedefler olduğu gibi, bir de Göteriş olsun, falan adam ne kadar harika savaşıyor veya filan adam maşaAllah ne kadar cesur savaşıyor desinler diye mücadele edenler vardır.

Ama unutulmaması gerekir ki, her kimin cihadı sadece ve sadece Allah yolunda ise kazanacak olan ancak o kimse olacaktır. 

Kimin de niyeti, ciddiyeti ve gayesi elde edeceği bir dünyalık, şan, şöhret, ganimet ve az önce anlatmaya çalıştığımız gibi gösteriş-riyakarlık gibi gayri islami bir şey olursa, o kimse için de Allah katında hiçbir şey yoktur.

“ … Ebu Hureyre r.a şöyle dedi : Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’den işittim şöyle buyuruyordu : Kıyamet günü aleyhine ilk hüküm verilecek kimseler şunlardır : Birincisi şehit olmuş kişidir. 0 huzura getirilir, Allah ona nimetlerini hatırlatır, o da ihsan olunduğu bütün nimetleri hatırlar. Kendine : Bu nimetlere karşı sen ne yaptın ? buyurur. 0 kul : Senin yolunda cihat ettim, nihayet şehit edildim der. Allah : Yalan söyledin, aksine sen cesaretlidir denilmek için savaştın ve sana öyle de denildi buyurur. Sonra emir verilir de bu kimse yüz üzeri sürüklenir ve sonunda cehenneme atılır……… ”

Müslim : 1905/152

19 = KAFİR  BEN  MÜSLÜMAN  OLDUM  DERSE  ÖLDÜRÜLMEZ  

“ … Mikdad b. el-Esved Rasulullah’a şöyle dedi : Ya Rasulallah ! Ben kafirlerden bir kişi ile karşılaşıp vuruşsam o da benim iki elimden birini kılıçla vurup koparsa, sonra bir ağacın arkasına sığınıp : Allah için müslüman oldum dese, bu sözü söyledikten sonra ben onu öldürebilir miyim ? dedi. Rasulullah : Hayır onu öldürme, buyurdu. Mikdad : Ya Rasulallah, o benim iki elimden birini kopardı ve o sözü elimi kopardıktan sonra söyledi, dedi. Rasulullah sallallahu aleyhi ve selem :  Onu öldürme, eğer onu öldürürsen, o kimse sen onu öldürmeden önceki senin durumunda, sen de o kimse o sözü söylemeden önceki durumunda olursun, buyurdu.

Buhari : 4019-Ter : 3760/6865 Müslim : 95/155

İZAH : Rasulullah sa.v’in : “ … Onu öldürme, eğer öldürürsen, o kimse sen onu öldürmeden önceki senin durumunda, sen de o kimse o sözü söylemeden önceki durumunda olursun … “ demesi ; 0 müslüman olmadan önce harbi olması sebebiyle kanı mubahtı. Şimdi ise o müslüman olduğuna göre sen onu kasten öldürdün – yani kanı koruma altındaki bir müslümanı öldürdün – dolayısıyla sana kısas yapılacak ki bu senin kanını mubah kılan şeydir manasınadır. Yoksa sen de onun gibi kafir olursun manasına değildir.

“ … Usame b. Zeyd r.a şöyle tahdis etti : Rasulullah s.a.v bizi Cuheyne kabilesinden el-Huraka boyu üzerine cihada gönderdi. Bizler sabah vakti o kavme baskın yaptık ve onlan bozguna uğrattık. Ben, Ensar’dan bir kimseyle beraber onlardan bir adama yetiştik. Biz onu kuşatıp yakalayınca o adam La İlahe İllallah dedi. Bunun üzerine Ensarlı ondan elini çekti. Fakat ben mızrağımı ona sapladım ve onu öldürdüm. Medine’ye geldiğimizde bu olay Rasulullah’a ulaştı da o bana : Ya Usame, sen adamı La İlahe İllallah dedikten sonra öldürdün öyle mi ?, buyurdu. Ben : Ya Rasulallah o kişi bu sözü ölümden kurtulmak için söyledi, dedim. Rasulullah : Sen onu La İlahe İllallah dedikten sonra öldürdün öyle mi ?, buyurdu ve bu ifadeyi bana durmadan tekrarlıyordu. Nihayet ben : Keşke bu günden önce müslüman olmasaydım, diye temenni ettim. ”

Buhari : 6872-Ter : 6720-672 Müslim : 96/158-159

20 = EZAN  OKUNAN  YERE  BASKIN  DÜZENLENMEZ 

“ … Enes b. Malik r.a şöyle dedi : Rasulullah fecir tulu ettiğinde baskın yapardı. Rasulullah ezan – okunup okunmadığını – dinlerdi. Eğer bir ezan sesi işitirse baskından vazgeçer, ezan sesi işitmese baskını yapardı. Bir gün bir kimsenin, Allah-u Ekber Allah-u Ekber dediğini duydu. Bunun üzerine Rasulullah s.a.v : Fıtrat üzeresin, buyurdu. Sonra o kimse : Eşhedü Ella İlahe İllallah, Eşhedü Ella İlahe İllallah dedi. Rasulullah : Ateşten çıktın, buyurdu. Sonra baktılar ve onun bir davar çobanı olduğunu gördüler.”

Müslim : 382/9

21 = SAVAŞMADAN  ÖNCE  İSLAMA  DAVET  ETMEK

“ … Ebu Hureyre r.a şöyle dedi : Biz mescidde bulunduğumuz sırada Rasulullah sallallahu aleyhi ve selem yanımıza geldi ve : Haydi Yahudilere yürüyün, buyurdu. Biz onunla beraber çıktık, nihayet Beytu’l-Midras’a geldik. Nebi s.a.v ayakta onlara şöyle nida etti : Ey Yahudi topluluğu, İslam dinine girin ki selamette olasınız. Yahudiler : Ey Ebu Kasım, sen tebliğ görevini yaptın dediler. Rasulullah s.a.v :  Ben de zaten İslam‘a girin selamette olun diye bu tebliğimin, tahakkukunu istiyorum, buyurdu. Yahudiler yine : Ey Ebu Kasım, sen tebliğ görevini yaptın dediler. Rasulullah s.a.v :  Ben de zaten bu İslam‘a girin selamette olun tebliğimin tahakkukunu istiyorum, buyurdu. Sonra Rasulullah bu sözünü üçüncü defa onlara söyledi ve : Bilin ki arz Allah ve Rasulünündür. Ben sizi bu araziden sürgün etmek istiyorum. Bunun için sizden her kim kendi malından taşıyamayacağı bir şeyi olursa onu satsın. Yoksa iyi bilin ki arz Allah ve Rasulünündür.”

Buhari : 7348.Ter : 7218/3176 Müslim : 1765

22 = MÜŞRİKLERDEN  YARDIM  İSTENMEZ  VE  ALINMAZ 

“ … Nebi’nin eşi Aişe r.anha şöyle dedi : Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem Bedir tarafına doğru sefere çıktı. Herratu’l-Vebere mevkiine vardığı vakit, cüret ve yiğitlikle namlı bir kimse Nebi’ye erişti. Rasulullah s.a.v’in ashabı onu görünce sevindiler. 0 kişi Rasulullah’a ulaşınca Dedi ki : sana ittiba etmek ve seninle beraber ganimet elde etmek için geldim. Rasulullah sallallahu aleyhi ve selem ona : Allah‘a ve Rasulüne İman ediyor musun ?, buyurdu. 0 adam : Hayır dedi. Rasulullah : 0 halde dön, ben bir müşrikten asla yardım istemem, buyurdu. Aişe dedi ki : Sonra Rasulullah yoluna devam etti. Şecere mevkiine vardığımız zaman o adam Nebiye yine ulaştı ve Rasulullah’a ilk söylediği şeyleri yine söyledi. Nebi de ona ilk söylediği şeyleri söyledi ve : 0 halde dön, ben bir müşrikten asla yardım istemem, buyurdu. Adam geri döndü fakat Beyda mevkiinde Nebiye yine geldi. Nebi ona ilk söylediği şeyleri söyledi ve : Allah‘a ve Rasulüne iman ediyor musun ? , buyurdu. Bu sefer adam : Evet iman ediyorum dedi. Bunun üzerine Rasulullah sallallahu aleyhi ve selem : 0 halde yürü , buyurdu. ”

Müslim : 1817/150

Tacuddin el Bayburdi