Allah’u Azze ve Celle, Müslüman kadının örtüsünü bir çok Ayet’i kerimesinde konu edinmiş ve ziynetini kem gözlerden koruması için kendisine kesin çizgiler çizmiştir… Bununla beraber ziynetini – yani elini, yüzünü – kendilerine göstereceği zümreleri de anlatmıştır…

Rabbimiz bir Ayeti celilesinde şöyle buyurur :

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ

الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

“ Mü‘min kadınlara söyle gözlerini haramdan sakınsınlar ve ırzlarını da korusunlar. Ziynetlerini açmasınlar, kendiliğinden görünen kısımlar müstesna. Baş örtülerini yakalarına indirsinler. Ziynetlerini kocalarından, kendi babalarından, kocalarının babalarından, kendi oğulları, kocalarının oğulları, kendi kardeşleri, kardeşlerinin oğulları, kız kardeşlerinin oğullarına, yahut müslüman kadınlarla cariyelerinden, yahut kadına ihtiyacı kalmamış erkeklerden, yada henüz kadının avreti hakkında fikri olmayan çocuklardan başkasına açmasınlar. Ziynetlerinden gizlediklerini ilan için ayaklarını vurmasınlar. Ey mü’minler topluluğu, topluca Allah’a tevbe edin ki felaha eresiniz ”  Nur : 31.Ay

Allah’u Teala bu Ayeti celilesinde kadının gizli ziynetini kendilerine açacağı kimselerin bir kısmını anlatmış ve bunu mübah kılınmıştır. Bu kimseler ise, kadının kocası, babası, kocasının babası, kocasının oğlu, öz oğlu, kardeşi, kardeşinin oğlu, bacısının oğlu, kan ve neseb yönünden bağı bulunan kimseler, kadının kölesi, cariyesi, ev hizmetine bakan kimselerdir.

Bununla beraber ahmak, deli, kadın ve cinsiyet özelliğinden habersiz çocuklardır. Ki bunlarada ziynetini göstermesinde bir sakınca yoktur. Fakat büluğa ermemiş bile olsa, kadın özelliğinin şuuruna ve cinsel bilince eren yaşa gelmiş çocuklara kadının ziynetini göstermesi caiz olmaz…

Ayetin zikretmediği fakat sair delillerde anlatıldığı gibi kadının ziynetini kendilerine göstermesi caiz olan başka sınıflar daha var ki bunlar da ; kadının amcası, dayısı, kızının kocası, anasının kocası ve süt emme dolayısıyla akraba olanlardır… Yani süt baba, süt oğul, süt bacı oğlu, süt kızı oğlu, süt kardeşi ve oğlu, süt dayı ve süt amca gibi. İşte bunlar da ; tıpkı neseben akraba hükmündedirler… Kadın bunlara da ziynetini açabilir. Çünkü Sahih hadiste bu açıkca anlatılmaktadır :

{ … Rasulullah s.a.v şöyle buyurmaktadır :  Neseben haram olan şeyler, sütten de haram olur. }

Müslim : 4.c.1444.N

Dolayısıyla az önce sayılan kimseler, neseb ve sütten dolayı nikahları kadına haram olduğu için, kadının onların yanında ziynetlerini açması da caizdir.

” … Aişe r.anha Allah Rasulü s.a.v’e soruyor : Ya Rasulallah ! Süt amucam falan kimse hayatta olsaydı benim yanıma girebilir miydi ? . Allah Rasulü s.a.v de : Evet girebilirdi, çünkü süt, viladet ve nesebin haram kıldığı her şeyi haram kılar. “

 Müslim : 4.c.1444.n

Nevevi’nin de dediği gibi : “ Kadının gerçek mahremi ; kendisine bakması, başbaşa kalması ve birlikte yolculuk yapması caiz olan kimsedir. Yani nikahı ebedi haram olan herkes “ hürmetinin mübahlığı ” sebebiyle böyledir. Burada “ ebedi ” sözünü şunun için kullandık. Kadının bacısı, halası ve teyzesi kocasına ebedi haram değildir. Anasıyla münasebet etmedikçe de sadece nikahla kızın haram olmadığı gibi.

                                             Tacuddin  el Bayburdi

Similar Posts